3 szuperhatékony módszer, amivel még megmentheted az újévi fogalmadat

2017. február 01. 00:29 - Miskei Anikó

 

Javában benne vagyunk az új évben. Annyira, hogy már el is múlt a feeling. És sokaknál már az elhatározások és fogadalmak is megkoptak. Mások döcögősen járják az utat vagy éppen bele sem kezdtek. Te hol tartasz? Talán a szerencsés kivételek közé tartozol, akik eltökéltek a változásban és haladnak a kitűzött céljuk felé? Bármelyik csoporthoz is tartozol, megmutatom mi az a 3 összetevő, amivel elégedetten zárhatod majd ezt az évedet.

 

 1.Tanulj a múltból

 

Először is ne tegyél fogadalmakat. Miért? Mert a fogadalom azt jelenti, hogy hirtelen felindulásból, érzelmekből kiindulva hoztál döntést. Lehet, hogy a ma reggeli mérlegre állás, egy csinos csaj visszautasítása vagy épp egy szakítás volt az ok. Ha fogadalmat tettél, az azt jelenti, hogy nem gondoltad át az előzményeket. Nézzünk egy klasszikus példát. Ha próbáltál már valaha életmódot váltani, akkor arra kérlek, kezd most azzal, hogy végigveszed ezeket. Ugyanis ha ezekben kudarcot vallottál, akkor elképzelhető, hogy elkönyvelted magadban, hogy Neked ez nem fog menni. Soha nem sikerült egyetlen diétát sem tartanod? És az edzéseket is 2 hónap után abbahagytad? Vagy éppenséggel voltak félsikerek vagy olyanok, amik ideig-óráig tartottak? Nagyon fontos, hogy visszaszerezd a hitedet abban, hogy képes vagy elérni azt a célodat, hogy jól érezhesd magad a bőrödben. Ezt úgy érheted el, ha  végigveszed egyesével a korábbi próbálkozásokat és kielemzed azokat. Írd le, hogy melyiknél mi volt az oka a sikertelenségnek. Lehet, hogy az egyik diétában csak salátát lehetett enni és ezt nem bírtad. Vagy lesérültél és emiatt hagytad abba az edzést.

fogadalom_miskei.jpeg

Ha ez meg van, akkor írd mellé a tanulságokat. Csak olyan diétába kezdj, ami kiegyensúlyozott étrendet tartalmaz. Ha lesérültél, elképzelhető, hogy a rehabilitációt segíti az úszás vagy érdemes lenne gyógytornászhoz fordulnod. Lehet, hogy a heti 6 edzés nem fért bele az életedbe. Mi lenne, ha most akkor 3-mal indítanál?

De ne csak a kudarcokat gyűjtsd össze, hanem azt is, hogy mi működött és miben volt sikered. Ha az működik, hogy munka előtt mész le a konditerembe, akkor tedd azt. Ha csak akkor tartottál ki a torna mellett, amikor a barátnőddel együtt jártatok, akkor már tudod, hogy szükséged lesz egy edzőtársra.

Ez az elemzés meg fogja adni az irányvonalat, amivel idén rátalálhatsz a nyerő stratégiára. Ugyanis fogadalom helyett egyetlen dolog működik csak: a tervezés.

 

 2. Megfelelő célt választottál?

 

Sokszor alapvető hiba, hogy rossz célt tűzünk ki, ami sajnos garantálja a kudarcot. Példánkban az, hogy lefogyok 5-10-20 kilót, rossz cél. Ez mennyire lelkesít fel, amikor rá gondolsz? Este mikor lefekszel már alig várod, hogy reggel 5-kor kelj és felhúzd a futócipőt? Elsősorban a cél az egészségünk és a remek közérzetünk legyen. Kitűzheted, hogy részt veszel egy tavaszi és egy őszi félmaratonon, ami egész évre motivációt ad. Vagy megmászni egy gyönyörű, nagyobb hegyet külföldön. Vagy éppen az, hogy vagány nagymamaként körbebiciklized a Balatont az unokáiddal vagy nagypapaként Te viszed el az első körre motorral az unokádat ;) Csak akkor leszel kitartó, ha lelkesít a cél, amit kitűztél.

lelkesedes_orom_celkituzes.jpeg

Csak olyan célt válassz, ami a sajátod. Ne olyat, amivel meg akarsz felelni a szüleidnek, a párodnak, kollégáknak vagy éppen a társadalomnak. Semmi gond, ha észreveszed, hogy kezd alábbhagyni a lelkesedésed. Legyél résen és vedd górcső alá újra a célodat. És ha kell, nyugodtan nyomd meg az újratervezés gombot. Akárhányszor.

 3. A rendszer a siker kulcsa

 

Hiába találod ki, rajzolod le, írod le egy papírra, ragasztod ki a célt a hűtőre. Ez kevés lesz. Mindez csak akkor valósul meg, ha beépíted a hétköznapokba. Írd be az edzést is a naptáradba és épp olyan prioritással bírjon, mint a céges meeting. Tervezd meg előre az étkezésedet. És folyamatosan figyeld, hogy mi az, ami jól esett és mi az, ami rossz közérzetet okozott. Figyeld magad és a tested és ennek megfelelően folyamatosan csiszold és alakítsd a rendszert. Ha reggel jobban bírod az edést, akkor esténként feküdj le picit korábban. Ha az alakformáló óra már nem motivál, akkor próbáld ki a TRX-et. Alakítsd ki a szokásokat, amik segítenek a célod elérésében és iktasd ki azokat, amik akadályozzák azt.

napirutin_szokas.jpeg

A siker kulcsa, ha mindent, ami történik, visszajelzésnek tekintesz. Ha így állsz neki és folyamatosan finomhangolod a rendszert, garantáltan fitten zárod ezt az évet és jól érzed magad a bőrödben.

Ugye tudod, hogy a fenti példát bármivel helyettesítheted. Azt tapasztalom, hogy a legnagyobb nehézséget a megfelelő cél megtalálása jelenti. Éppen ezért készítettem Neked egy rövid útmutatót, hogyan találd meg a megfelelő célodat. Innen tudod ingyenesen letölteni: https://gum.co/pkykg (Ne feledd az összeghez beírni, hogy 0, csak akkor engedi a letöltést!)

 

Miskei Anikó

Pszichológus