Az írás gyógyító erejének titkai

2017. január 25. 23:24 - Miskei Anikó

Ha írtál már valaha naplót vagy blogot és ragadtál papírt és tollat azért, hogy enyhítsd a lelki fájdalmadat, akkor pontosan tudod, hogy az írás terápiás hatással bír.

Gyógyító erő

Olyan az írás a nyomasztó gondolatoknak, mint egy teásbögre a forró víznek. A forró vizet, ha nem fogod fel, hanem csak hagyod ömleni, akkor éget, fáj és komoly sérüléseket okoz. A nyomasztó, fájó, önvádló és önmarcangoló gondolatok épp ilyenek. Az agyadban olyan változásokat hoz létre, ami által a tested azt a jelzést kapja, hogy veszély van. Ilyenkor túlélő üzemmódba kapcsolsz. Ez olyan, mint a számítógépen a csökkentett üzemmód, csak a legfontosabb programok futnak. Ilyenkor folyamatosan feszültnek érezheted magad, rosszul alszol és megváltoznak az étkezési szokásaid. Ettől pedig kifáradsz, lemerülsz. És szinte észrevétlenül válsz önmagad árnyékává. Jó esetben ez csak rövid ideig tart és túljutsz rajta, visszakapva a korábbi életed. De ha benne ragadsz ebben az állapotban, akkor a 22-es csapdájában találod magad.

pexels-photo.jpg
Az írás egy eszköz ahhoz, hogy kijuss az ördögi körből.

Ha a forró vizet beleöntöd a teásbögrébe, akkor szépen lassan elkezd kihűlni, így többé nem veszélyes. Az írás épp ilyen módon szelídíti meg a fájó gondolatokat. A zabolázatlanul rohangáló, összefüggéstelen gondolatokat formába rendezi.

A legjobb, ha a fájdalmakat, sérelmeket történetbe rendezed. Mert ilyenkor végig kell gondolnod, hogy mivel is kezdődött az egész. Mi, hogyan következett egymás után? Hogyan is hangzott el pontosan az a mondat a másik szájából? Vagy éppen tuti, hogy attól hangzott el, akire Te emlékeztél? Tudod hányszor fordul elő, hogy a Gyógyító írás workshopon valaki a fejére csap azzal a felkiáltással pl., hogy "ezt nem is apám mondta, hanem az anyám"?!

Amikor leírod az egész sztorit, az olyan, mint amikor kiraksz egy puzzle-t. Amíg csak szét vannak dobálva a puzzle darabkái, nem tudod, hogy mi van a képen. Nincs értelme annak, amit látsz. Persze egy-egy részletet felismerhetsz, de akkor még érhetnek meglepetések. Ahogy illeszted össze a darabkákat, egyre inkább kirajzolódik a kép. De igazán akkor van kész, amikor minden a helyére került, az utolsó darab is. Az, hogy leírod a teljes történetet, épp azt a célt szolgálja, hogy ott legyen előtted a teljes kép. Működik bennünk egy olyan kényszer, hogy értsük a dolgokat. Ehhez viszont kell a teljes kép. A történet leírása közben megérted a történteket.

Amint ott van előtted papírra vetve a teljes történet és megszületik benned a megértés vagy jön egy felismerés, elkezdesz megnyugodni. Kikapcsol az agyadban a vészjelzés. A tested is kezd megnyugodni, végre pihenhet és elkezdhet feltöltődni, regenerálódni. Lassan elmúlik a fáradtság, visszanyered frissességed és aktivitásodat. Visszakapod önmagad.

Kulcs a boldogsághoz

Szerencsére számtalan pozitív és lelkesítő gondolattal is rendelkezünk. Ezeknek viszont pillanatok alatt csak a hűlt helyét találjuk. Pedig szeretnénk, ha hosszan velünk maradnának, a kellemes érzésekkel együtt. Ugye nem lepődsz meg, ha elárulom, hogy az írás ebben is segít? :)

Amikor kellemes érzésekről, élményekről, gondolatokról van szó, akkor az írás olyan, mintha fényképet nézegetnél. Biztosan Te is örömmel nézed végig a nyaraláson készült képeket, mert ilyenkor visszakerülsz abban a kellemes állapotba, amiben akkor voltál. Ilyenkor a tested is nyugodt, ellazul. Futtatni tudsz nagyobb energia igényű programokat is, mint pl mások segítése, kreativitás és sokkal könnyebben tanulsz. Megtapasztalod, hogy jobban, ügyesebben tudsz reagálni a felmerülő váratlan helyzetekre is.

happy.jpeg
Vannak olyan kellemes élmények és gondolatok, amik sokkal hatékonyabban juttatnak el ebbe az optimális állapotba, amelyek nagy mértékben befolyásolják a boldogság érzetedet. A Gyógyító írás első napja teljesen egészében erről szól, ahol elmesélem ezeket részletesen. De már azzal nagyon sokat teszel Magadért, ha minden nap figyelmet szentelsz a jó dolgoknak is az életedben. Ezen a napon a résztvevők kincsvadászatra indulnak a saját történeteik között. És mindannyian meglepődve, ugyanakkor mérhetetlenül boldogan veszik észre, hogy eddig egy egész kincsesládán ültek és nem is tudtak róla.

Minél több időt töltesz a kellemes dolgokkal - és az írás ebben segít -, annál könnyebben veszed észre ezeket a helyzeteket az életedben. És jobban meg is tudod élni az örömöt. Sőt, az alap hangulatod is elkezd egy pozitívabb tartományba tolódni. Tudod, ez olyan, mint a biciklizés, eleinte nehéz, koncentrálsz nagyon. Aztán egyszer csak ráérzel ízére és csak úgy suhansz.

Az írást arra is érdemes használnod, hogy elültesd a jövőd magjait. Írd le a céljaidat. Ennek a részletes technikájáról is szó esik.

Számtalan kutatás kimutatta, hogy az önkifejező írás javítja az egészségügyi állapotunkat, pozitív hatással van a pszichológiai jóllétünkre, kognitív képességeinkre és teljesítményünkre. Csökkenti a bizonytalanság érzetünket. Segít megküzdeni a nehézségekkel.

Miskei Anikó

ThetaHealing® konzulens
Pszichológus
Points of You™ Practitioner