Kitartás. Te mennyivel rendelkezel belőle?

2014. július 23. 12:03 - Miskei Anikó


Voltál már úgy vele, hogy belekezdtél valamibe? Egy új nyelv megtanulásába, diétába, mozgásba, vállalkozásba, egy teljesen új életbe egy célod megvalósításába? Aztán teltek a napok. Valamikor egy nap, máskor egy hét, egy hónap. És Te megálltál. Szétnéztél és nem volt eredmény vagy épp nem az az eredmény volt, amire számítottál. És sokszor ilyenkor, ahelyett, hogy leültél volna, hogy megvizsgáld a helyzetet, inkább feladtad. Valakinek segít, ha előre tudja, hogy mi vár rá. Mennyi alkalomnak kell eltelnie, hogy a spinning edzés után ne lógó nyelvvel, levegő után kapkodva majdhogynem négykézláb támolyogjon ki a teremből. Mert tudja, hogy a 3-ig kell eljutni, utána már más lesz. Másokat épp az segít, ha fogalmuk sincs, hogy mibe kezdenek. Mert ha tudják, hogy hány mérföldes az út, el sem indulnak.

De ha már úton vagy, elindultál és épp feladnád, akkor érdemes néhány dolgot végiggondolnod.

https://www.flickr.com/photos/nicholas_t/


1. Kinek a vágyát szeretnéd kiteljesíteni?

Valóban a Te vágyad, hogy a 30 fokos melegben egy terembe zsúfolódva 25 másik emberrel kicsavart jógapózokban vergődj. Vagy csak éppen egy divatos trend és mozogni sem ártanak. Megadja-e azt a testi-lelki minőséget, ami miatt újra és újra elmész?
Valóban társra vágysz, vagy csak azért pörögsz a társkeresőkön, mert a társadalom üzenete az, hogy valami baj van Veled, ha éppen nincsen párod?

Tanulj meg különbséget tenni a saját vágyaid és másoktól jövő elvárások között.


2. Mások hogy csinálják?

Vannak egyéni eltérések, ez vitathatatlan. Ugyanakkor érdemes körülnézned, hogy mások átlagosan mennyi idő alatt jutnak egy magabiztos, nyelvhasználati szintre. Hány hét és milyen gyakoriságú, intenzitású edzés kell ahhoz, hogy az állóképességedben érzékelhető legyen a fejlődés? Így könnyebben fel tudod mérni, hogy milyen erőfeszítést érdemes tenned és mikorra várható eredmény. Ezzel elkerülheted, hogy minden héten ki akard ásni a magot, hogy megnézd, hol tart a fejlődésben.


3. Ér megpihenni

Rendjén van, ha néha azt érzed, hogy elfáradtál. Senki sem képes arra, hogy mindig egyenletes teljesítményt nyújtson, nem léteznek egyforma napok. A ciklikusság mindenkire jellemző, persze a mértéke eltérő lehet. De ezt sem érdemes ellenségként kezelni, sokkal inkább érdemesebb a céljaid szolgálatába állítanod. Amikor több az energiád, feszít a lelkesedés, tegyél többet. Fuss egy fél körrel többet, olvass el még 30 oldalt, készítsd el előre a prezentációt, írj meg több bejegyzést a honlapodra. És amikor kedvtelen vagy, adhatsz magadnak kimenőt. Egy napot, ami feltöltekezésé, amikor azt csinálhatod, amihez kedved van. Ha előre dolgoztál, még lelkifurdalásod sem lesz miatta. 

https://www.flickr.com/photos/eflon/



4. Támogató csoport

Azt látom, hogy egy támogató csoport aranyat ér, bármibe is kezd bele az ember. Ha elakadsz, tudsz kitől kérdezni. Van visszajelzés és nem vakon tapogatózol, hanem tippeket kapsz arra, milyen irányba tudsz tovább menni. Amikor bukdácsolsz, ott vannak melletted és segítenek. A sikereidnek pedig ők is örülnek. A mai világban a tér és idő már nem akadály. Egy internetes közösség is adhat kellő támogatást, hogy ki tudj tartani a célod mellett. És mindig van rá lehetőséged, hogy a kapott támogatást viszonozd. Ne hagyd ki ezt a lépést, mert az egyik kulcs tényezőtől fosztod meg magad!

Miskei Anikó
pszichológus