Kiút a fogyókúrák csapdájából

2013. február 26. 21:00 - Miskei Anikó


Minden bizonnyal ismerős számodra az érzés, hogy nem vagy elégedett a testeddel. Ilyenkor legtöbben belekezdenek egy fogyókúrába és/vagy valamilyen testmozgásba. Ha Te azok közé tartozol, akik vallottak már kudarcot ebben a folyamatban, akkor nézzük meg, hogy mi hiányzik a sikerképletből?

Te magad!

Ez mit jelent? Nézzük meg részletesen, és kezdjük egy szokatlan összetevővel, amit legtöbben teljesen ki is hagynak.

1.   Érzelmek
Nevezd meg, hogy milyen érzéseid vannak a testeddel és a túlsúlyoddal kapcsolatban! Azonosítsd be azokat a tényezőket (plakátok, újságok, partner…), melyek negatívan befolyásolják a testképedet és ezekre legyél is tudatos. Ismerd fel, hogy milyen érzelmi fájdalmakat éltél és élsz át jelenleg is a túlsúlyod miatt. Ahelyett, hogy nem veszel róluk tudomást, vagy igyekezel elnyomni őket (pl evéssel), adj teret ezeknek az érzéseknek, hiszen jeleznek feléd. Miközben tudatosítod az érzéseidet, figyeld a lélegzetedet. Próbáld megkeresni a gyökerét. Sokszor az éhségérzet is az érzelmeidből fakad, ezért tanulj meg különbséget tenni a fizikai és az érzelmi éhség között.
Alakítsd át pozitívvá érzelmi viszonyulásodat testedhez. Irányíts figyelmedet azokra testeddel kapcsolatban, melyekkel megelégedett vagy. Hiszen a szíved most is pumpálja a vért, tüdőd ellát levegővel, a szerveid, sejtjeid végzik a feladatukat és Téged szolgálnak. Legyél érte hálás és ne zsigereld ki egy szélsőséges diétával vagy extrém mennyiségű sporttal. Lásd meg benne a szövetségest az ellenség helyett!

2.   Táplálkozás
Előfordult már Veled, hogy menet közben kaptál be pár falatot vagy étkezés közben a leveleidet olvastad át vagy épp a kedvenc sorozatodat nézted? Ez olyan, mint amikor beszélgetsz valakivel, de látod a másikon, hogy gondolatban valahol máshol jár. Ugye ez nem az igazi? Ha visszagondolsz, valójában nem érzékelted ilyenkor az étel ízét. Éppen ezért fontos, hogy étkezés közben is legyél jelen, Te is benne legyél a cselekvésben. Tudatosítsd magadban az étel látványát. Érezd az illatát és zamatát. Figyelj oda az ízekre. Érezd a kezedben az evőeszközök súlyát és a folyadékot, amint végighalad a nyelőcsöveden. Tiszteld magad annyira, hogy ilyenkor nem foglalkozol mással. Így az ízeket is másképp fogod érzékelni és mennyiségileg is kevesebbet eszel.


3.   Testmozgás
Az étkezéshez hasonlóan itt is a kulcs a jelenlét. Te sem vennéd jónéven, ha a párod miközben téged simogat, fél szemmel a sportadást/fashion show-t nézné. Ezért mozgás közben folyamatosan lény tudatában izmaid aktivitásának, érezd, ahogy a talpad érintkezik a talajjal. Észre fogod venni, hogy idővel mennyire feltölt, ha így sportolsz.

4.   Készülj fel az akadályokra
Dolgozz ki előre megoldási stratégiákat azokra a kritikus pontokra, ahol elbukhatsz. Főzz meg pár nappal előre. Ha barátokkal vagy kollégákkal együtt törekedtek egy egészséges életvitelre, akkor főzhettek felváltva. Támogató környezettel mindig könnyebben valósítod meg a célodat. Készítsd össze előre a sportfelszerelésedet. Időzítsd az edzést arra a napszakra, amikor a legenergikusabb vagy. A baráti együttlétek középpontjába a közös étkezés helyett a közös aktivitást helyezzétek.

“Teljesen éljük át a pillanatot, egyébként kihagyunk egy fontos találkozót az élettel!”

Miskei Anikó
pszichológus