Amit még senki nem mondott el az 50 árnyalat trilógia kapcsán

2018. február 14. 07:45 - Miskei Anikó

Eddig keményen ellenálltam, hogy csak egy percet is megnézzek az annyira hype-olt 50 árnyalatnak. De aztán angol gyakorlás címszó alatt csak bekúszott az elmúlt hetekben az életembe. És meg kell mondjam, kifejezetten örülök neki. Így az utolsó részt már a moziban láttam, jól le is döbbentem. Ugyanis a nézőtér legalább fele vihogó tinikből állt, akik jó esetben betöltötték a 18-at, de inkább nem.

50gray1.jpg

http://www.fiftyshadesmovie.com/post/167198427658/

1. Miért különösen fontos, hogy az első szexuális élmények jók legyenek?

 

Hősnőnk mint már kiderült, első szexuális együttlétét főhősünkkel élte át. Aki nagyon helyesen tisztában volt azzal, hogy egy első alkalom biztosan nem történhet meg a vörös szobában. Az egészséges szexualitás azzal kezdődik, hogy ismerjük meg saját magunkat, a testünket. Váljunk képessé rá, hogy tudjuk, mi a jó nekünk, hisz később ezt fogjuk tudni kommunikálni a partnerünk felé is. Az első alkalmak a bizalom építéséről, az intimitás elmélyítéséről, egymás felfedezéséről a reakcióinak a megismeréséről kell, hogy szóljanak. Nem csak a legelső partner kapcsán, hanem az újabb partner vonatkozásában is. Higgyétek el, ez már önmagában kellőképpen izgalmas ahhoz, hogy egy ideig kitartson. Nagy hiba már a második alkalommal segédeszközökhöz nyúlni. Hisz könnyen ez válik alapértelmezetté és a hibás kondicionáltság később problémát jelenthet.
Szinte látom magam előtt, ahogy a nézők közül a fiatal lányok rohannak valamilyen gagyishopba beszerezni a szőrös rózsaszín bilincset, csak mert ezt látták a filmben. Jó esetben csak apró testi sérülést szereznek, de nagy eséllyel olyan lelki sebbel jöhetnek ki egy ilyen kalandból, ami hosszútávú károkat okozhat a részvevők számára párkapcsolati szinten.

2. Perverz az, ami az 50 árnyalatokban történik?

 

Ebben az kérdésben nézzük meg a két karaktert. Christianról tudni, hogy szexuális bántalmazás érte gyerekkorában. Egy ilyen múlt nem tűnik el nyomtalanul, a szexualitást eltéríti a megszokottól. Ez elmehet egészen patológiás irányba is, ahol akár az erőszak okoz kéjt vagy egy meghatározott formája a szexnek, ami a kizárólagos az örömszerzésre. Christian viszonylag jó megküzdést talált erre a sérülésére. Mert bár a normálistól eltérő a szexuális igénye, de mindez olyan keretek között történik, ahol a másik teljes beleegyezését adta. Ehhez szükséges, hogy rendkívül szigorú szabályok mentén történjen egy ilyen együttlét. Ahol a folyamat közben is fontos a folyamatos visszajelzés és kommunikáció, Ez utóbbi nem igazán jelent meg a filmben. Viszont el kell oszlassam azt az illúziót, hogy a Christianhöz hasonló helyzetben lévőket szerelmes pillantásokkal meg lehet szelídíteni. Ez sokkal mélyebben gyökerezik annál, felejtsd el azt az idilli képet, amivel a trilógia zár. A változás kizárólag terápiás folyamat által jöhet létre.
Ana egy egészséges szexualitással rendelkező nő, aki kellő nyitottsággal és kíváncsisággal rendelkezik erre a világra. Legalábbis a történet elején.  Azért is egészséges a szexualitása, mert meghúzza a határokat. Vannak eszközök, melyeket egyértelműen elutasít és mivel nem okoz a fájdalom gyönyört neki, erre is határozottan nemet mond, ami majdnem a kapcsolat végét is jelentette. Viszont a sok erős inger torzító hatása megjelenik idővel. 

3. Miben rejlik Christian vonzereje?

Nem csak Ana, hanem a sok női rajongó számára is? Legyünk őszinték, hogy elsősorban a vagyon és a vele járó presztízsben. Képzeld el, hogy Christian egy épp olyan egyetemista, mint Ana, akinek részmunkaidőben dolgoznia kell, hogy fizesse tanulmányait. Többed magával él, a saját birodalma mindössze a szobája. A lovaglópálcát a matraca alatt tárolja, az ágy alatti doboz pedig néhány eszközt rejt. Vajon ez ebben a formában mennyire lett volna vonzó Ana számára? Ebben a felállásban a legtöbben a perverz bélyeget sütnék rá egyszerűen és lapoznának is tovább.
De van ennek egy másik oldala is. Ana biztonságban érzi magát vele, mert Christan jól ismeri azokat az eszközöket és módszereket. Tudja mit hogyan és hogyan kell jól használni, legalábbis Ana számára, aki járatlan ebben a világban.  Feszegeti Ana határait, de a lány tudja, hogy a másik az ő határainak a többszörösén van túl, így rábízhatja magát és közben figyelhet magára, megélheti azt, hogy számára mit jelent az adott szituáció. De sok esetben csalóka gondolat. Kevesen képesek ugyanis saját érzékelésüknek kellő hitelt adni. A másik magabiztossága sokakat elbizonytalanítja önmagukban. Az ismeretlen terepre lépés mindig biztonságosabb érzet egy tapasztalttal, mint azzal, aki hasonlóképpen járatlan. A tapasztalat hiányát csak a nagyon jó kommunikációval lehet valamelyest ellensúlyozni. Szakácskönyvből megtanulni főzni vagy egy séftől ellesni az apró trükköket, nem ugyanazt a végeredményt fogja adni. Az elsőhöz mindenképpen sok gyakorlás és kitartás kell. De semmi sem pótolja azt a figyelmet, amit magunkara kell fordítanunk bármilyen ismeretlen helyzetben. Ahelyett, hogy felülírnánk belső bizonytalanságunkat és átadnánk az irányítást másnak, meg kell állítani minden olyan helyzetet, ami bennünket rossz érzéssel tölt el. A bántást leggyakrabban hétköznapi kijelentések eszközölik, a cselekedetek már nagyon durva szintjei ennek.

4. Van helye a segédeszközöknek a hálószobában?

Erre a válasz egyénenként eltérő, Tőled és a kapcsolatodtól függ. Minél több érzékszervet vonunk be az együttlétbe, annál kiteljesítőbb. Más lesz a csók íze, ha előtte egy pohár bort és más, ha egy pohár ananászlét fogyasztottál. Rád melyik hat izgatóan? Érinteni is számtalan módon lehet. Végighúztad már úgy valaha a kezed a társad bőrén olyan finomsággal, hogy alig értél hozzá? Vagy akár csak a tenyered helyett a kézfejedet használtad? Sokan panaszkodnak arra, hogy az együttlétek során úgy nyúl! hozzájuk a párjuk, hogy abban semmi érzékiség és melegség nincs. Ha már ezekkel tudunk játszani, elég, ha akkor kerül elő a toll és selyemsál. A segédeszköz, ahogy a neve is mondja, csak támogat, kiegészít, de nem helyettesít. Nagy hiba állandó szereplővé tenni, mert a figyelmet a kapcsolódásról az eszközre helyezi. Ez pedig nem hogy növelné, hanem éppen csökkenteni fogja az intimitást. A segédeszköz egy út lehet ahhoz, hogy még inkább megismerd magad. Sokszor csak egy átmeneti kísérő, hogy minél inkább ki tudj teljesedni a szexualitásodban.



5. Tényleg így kell feldobni az unalmas szexet?

Ahhoz, hogy a szex hosszú távon is izgalmas maradjon, kíváncsiság, újdonság és izgalom szükséges. Ezek nélkül el fog laposodni. Az újdonság kinek-kinek a vérmérséklete szerint mást és mást fog jelenteni. Van, akinek egy új pozíció kipróbálását, másnak az ágyon kívül egy új helyszínt vagy lehet a fantázia által felvázolt kerettörténet és akár egy szexuális segédeszköz. Semmit sem kell, de rengeteg dolog áll rendelkezésre, amiről sokan nem is tudnak és nem feltételenül egy eszközre van szükség, sőt.

6. A legnagyobb hiba, amit elkövetett Christian

A segédeszközök és az a fajta szexualitás, ami megjelenik a filmben, nem való rosszul működő párkapcsolatban élő pároknak. Éppen azért, ami a filmben is megjelent és óriási hiba, a következő. Ugyanis Christian a vörös szobát használta azért, hogy megbüntesse Anát, amiért egy élethelyzetben viselkedett. Ilyen terepre csak bombabiztos stabilitással lehet lépni. Nem válhat a játszmák színterévé, rendkívül veszélyes itt revansot venni, amiért a másik elfelejtette befizetni az ELMŰ csekket. Mert igazán komoly lelki sérüléseket lehet általa okozni, ami tönkreteszi a bizalmat, az intimitást és végül a kapcsolatot is.

Fontos témák kerültek elő számomra a trilógia kapcsán. Csak azt sajnálom, hogy kevesen lesznek, akik megfelelően tudják értelmezni a vásznon látottakat. De ha csak annyi megtörténne, hogy párok elkezdenek kommunikálni a film mentén, már annak hatalmas nyeresége lenne. Számtalan kliensem van, akiknél ha akadozik a kommunikáció, ez különösen érvényes a szexualitásukra. Ha úgy érzed, hogy szeretnél javítani a pároddal való kommunikáción és szívesen dolgoznál velem, itt tudsz bejelentkezni:
https://miskeianiko.typeform.com/to/VBYZP


Miskei Anikó
pszichológus