Mi az az 1 szokásod, ami elárulja, mennyire vagy magányos?

2017. február 22. 10:35 - Miskei Anikó

Sokan végtelenül magányosnak érzik magukat. Függetlenül attól, hogy párkapcsolatban, családban vagy éppen egyedül élnek. Vannak, akik ezt beismerik, de sokan tagadják. Még maguk előtt is. Csak akkor olvass tovább, ha szembe szeretnél nézni a valósággal, akár a párodról, akár magadról van szó ;)

Tá-dám, nem másról van szó, mint a fürdésről/zuhanyzásról. És mielőtt még kijelentenéd, hogy ez hülyeség, mert mi van a természeti népekkel, mondom. Ez  a megállapítás, amire John Bargh jutott a vizsgálataiban olyan kultúrában készült, amilyenben mi élünk.

Minél magányosabb valaki, annál többször zuhanyzik/fürdik. Ráadásul annál hosszabb ideig. És annál melegebb vízzel. Így pótolják fizikai melegséggel az emberi melegséget, ami lássuk be, pótolhatatlan.

Sokak bőre sóvárog az érintésért, ez egyfajta bőr éhség. Sosem hallottál róla? Pedig ebben a dalban is gyönyörűen megfogalmazták:

 

 

Well sometimes I'm hungry for the warmth of a body

Like a flame that could feed me or keep me alive

 

Néha egy test melegére éhezem,

Mint egy lángra, mely táplál és éltet

 

 

3 következménye az érintés hiányának:

 

1. érzelmi biztonság hiánya

 Szintén kísérletek mutattak rá, hogy a gyerekek megfelelő fejlődéséhez kevés, ha csak a fizikai szükségleteik (étel, ital, ruha, fedél) van kielégítve. Egy párkapcsolatban is az elején szinte természetes, hogy folyamatosan érintkezésben vagyunk. Nem tudsz úgy elmenni a másik mellet, hogy lágyan hozzá nem érnél a karjához. Aztán sok esetben ezek az érintések ritkulnak, majd teljesen meg is szűnhetnek. Ennek a modern kornak a nagyszerű vívmányai mellett komoly hátulütője, hogy nem hogy fizikai érintés, de még csak személyes találkozás sincs. Ami egy bébi esetében csökkenti a túlélési esélyeket, de ránk is negatív hatással van. Még ha képesek vagyunk is túlélni az érintésmentes életet. Ami a következő ponthoz vezet.

2. csökkent önértékelés

Egyre inkább azt fogod gondolni, hogy Te nem vagy elég jó. És igen, ez párkapcsolatban élőkre éppoly igaz lehet. Hajlamossá válhatsz a negatív hangulatra. Értéktelennek érezheted magad, akire nem figyelnek eléggé.

 

 3. negatív hatással van az egészségre

 Az érintés hiányának negatív hatásai is vannak. Az egészségünkre. Mindezt onnan tudjuk, hogy az emberi érintés előnyeit keresve azt találták, hogy az érintés különböző formái segíthetnek a fájdalom, szorongás, depresszió és agresszív viselkedés csökkentésében. Támogatják az immunrendszer működését és a gyógyulást. Csökkentik a szívritmust és a vérnyomást. Ráadásul mindezt mellékhatások nélkül ;) Ha az érintés hiányának hatására vagyunk kíváncsiak, fordítsuk ellenkezőjére a korábbiakat...

 

Mi az a 3 hatékony módszer, amivel visszahozhatod a testi érintést az életedbe?

 

1. Öleld meg a barátaidat

Kezdj el tudatosan minél több testi kontaktusra törekedni napi szinten. Persze arra kérlek, vedd figyelembe a másik intim szféráját és ne hozd kellemetlen helyzetbe. Ne a kollégáid ölelgesd, meg a főnöködet. De a barátoknál akár kezdheted a karjuk megérintésével, ha az ölelés túl sok lenne elsőre. Amennyiben el vagy ettől szokva, furcsa lesz és kényelmetlenül is érezheted magad. De érdemes kitartani. Ha párkapcsolatban élsz, hozzátok ott is vissza. Lehet itt is apró lépésekben kell haladni, először csak puszi reggel, este. Aztán nyugodtan merüljetek bele egymás ölelésébe hosszasan.

oleles_baratok.jpeg

 

2. Masszázs

Ha nincs párkapcsolatod, akkor ez egy remek megoldás lehet számodra is. Kapcsolatban pedig rendszeresíthetitek a kölcsönös masszázst. Ez hidd el, nem csak a kapcsolatotokra, de a Te egészségedre és önbecsülésedre is pozitív hatással lesz.

 

3. Érintésterápia

Vannak, akik kifejezetten nem szeretik az érintést. Alapvetően nem így születünk. Sőt, az érintést hozzuk ösztönösen magunkkal. Ezen a képen azt látod, ahogy egy koraszülött iker párnál az egyik átöleli a másikat. Ugyanis az egyikőjük életfunkciója vészesen romlani kezdett, amikor egy ápoló berakta a testvére mellé. Ő automatikusan átölelte. Ennek hatására stabilizálódott a baba. Megmentette az életét. 

 

kyrie-und-brielle-jackson_az_oleles_eletet_ad.jpg

 A történetüket: ITT olvashatod.

Szóval ha Te is tartózkodsz az érintéstől, érdemes ezt a mintát átírnod valamilyen érintésterápiás módszerrel. Ezen a linken 3 ilyen módszerről szóló jegyzetet tudsz letölteni, amiket ajánlok: https://gum.co/FHuHt  (Ne feledd az összeghez beírni, hogy 0, csak akkor engedi a letöltést!)

 

Érints! Érezz! Élvezd az életed!

 

És ha úgy érzed, jó lenne ennek a témának a gyökerére nézni az életedben, itt érdeklődj a lehetőségekről: https://miskeianiko.typeform.com/to/VBYZPv

 

Miskei Anikó

Pszichológus